Tuesday 30 June 2015

Gua Batu Maloi... (^-^)


Assalamualaikum...


Bergambar sebelum mula masuk gua..

Haa..kali ni kite nak cite pasal ekspedisi kite ke Gua Batu Maloi lak..gua ni letaknya kat Negeri 9..ni pun kite follow grup GTCM..kan da cakap kat entry lepas grup ni memang banyak aktiviti.. (^-^)

We all gi on 11 April..tarikh keramat kite..malu bile diorang nyanyi happy bday kuat-kuat kat kedai makan..haha..we all car pool je..ade la dalam 5 kete, dalam 20 orang je..tak ramai pun..tapi semua pomuan, so takde la shy shy cat nak memanjat, meniarap terlintang pukang dalam air tu...

Okeh, first of all, nak kena ade checklist barang nak bawak ke ekspedisi ni..
  • Pakai kasut getah sangat la sesuai. walaupun renyah sikit batu asyik masuk kasut, tapi kasut ni sesuai tukjalan both kat atas bukit ngan dalam air..dont worry..murah je kasut tu..kite beli rm6.90 je.
  • Jangan lupa bawak headlamp sebab ada kawasan gua yang gelap..bole sharing is loving tapi ade tempat cam seriously tak best share..sebab kena lalu sorang-sorang..
  • Seelok-eloknya pakai baju tangan panjang and seluar panjang untuk elakkan siku and lutut anda luka..kena ingat yang kite bukan gi jalan-jalan kat mall ye..
  • Yang paling penting, sebelum gi tu sile la cari person in charge untuk ekspedisi tu...kite tak tau, sebab follow je..huhu..btw, pakej we all amik tu rm50/head, include sarapan ngan lunch..makanan die superb..best tau..
Sebelum mula ekspedisi tu, we all di beri taklimat dan diperkenalkan kepada guider we all..rezeki we all, dapat guider merangkap anak kepada founder gua batu maloi ni..and die bawa we all lalu jalan yang paling adventure sekali..

Dalam gua ni ade air terjun yang sangat sejuk..sangat menyegarkan terutama bile pas berpenat lelah memanjat batu-batu yang besar..jalannye yang sempit memerlukan kite tuk master dalam bidang meliukkan badan..haha..actually ade checkpoint tuk reference if ade sape-sape ahli grup yang ilang, so kite bole refer  checkpoint mane last kite nampak die..but we all perasan dua/tiga checkpoint je..sebab busy meloloskan diri..lagi satu, dont aspect dalam gua tu takde ape-apa hidupan tau..we all jumpe katak besar and labah-labah besar..kelawar of coz la kan..nama pun gua..nasib takde pacat je sebab masa tu air agak kering..

Dalam grup we all tu, ade sorang kakak yang agak sihat sangat-sangat badannye..ni bukan nak mengata atau yang sewaktu dengannye ye..ni kite nak bagi perangsang..kalau die bole buat, masuk celah batu, panjat batu guna tali..panjat batu yang air terjun mengalir dari atas..takkan la kite tak bole kan..seriously sebenarnye kite memang sangat kagum ngan kakak tu..semangat die lebih kental dari kite yang berbadan biasa-biasa ni..

Jom la scroll pic yang kite sempat amik dalam gua tu, tapi hasil dari camera waterproof kawan-kawan sepanjang dalam gua tu tak dapat lagi..next time kite update pic lain ye..huhu..nak  cite banyak pun tak reti..u all kena pergi and rasai sendiri happiness bile dapat selesaikan satu-satu kawasan tu..tata..(^-^)

Briefing sebelum mula..kecik kan guider kitorang..
Last checkpoint..berendam jap..
Lunch sebelum balik..masak lemak cili api die memang superb..

1 comments:

Unknown said... at 22 March 2017 at 22:51

Ade contact no guide dia tak?

Post a Comment

 
Powered by Blogger.